Інноваційна діяльність у школі

ВИКОРИСТАННЯ  І  ВПРОВАДЖЕННЯ ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЙ У ЗНЗ –ШЛЯХ ДО ФОРМУВАННЯ     КОНКУРЕНТНОЗДАТНОЇ ОСОБИСТОСТІ

 

Розпочати свій виступ хочу словами Вільяма Уорда:

Посередній учитель викладає.
Хороший учитель пояснює.
Видатний учитель показує.
Великий учитель надихає.

Напевно, неодноразово кожен з нас, педагогів, задавався питанням про те, як в умовах інформатизації суспільства, технічних інновацій, комп’ютерних технологій  не втратити в учнів потребу вчитися, розвиватися, як виховати в дітей  готовність до активного життя у соціумі,бути конкурентоздатним на ринку праці, успішним у житті. Як стати тим великим учителем, що надихає?
Сьогодні освіта постала перед альтернативою: або зробити відчайдушний рішучий стрибок в останній       вагон потяга, що стрімко прямує в новий світ високих технологій, або залишитися на пероні науково-технічної відсталості.

Одним із завдань освітньої політики держави є формування якісно нової системи освіти. Це насамперед забезпечення випереджального розвитку освітньої галузі, головною ознакою якої стає активне впровадження інноваційних технологій.

Саме вивчення та застосування цих технологій є особливістю роботи педагогічного колективу ЧНВК №13, і робить навчальний заклад конкурентноспроможним на ринку освітніх послуг. Носіями педагогічних  інновацій виступають  творчі, енергійні учителі, які проводять мультимедійні уроки, уроки з використанням планшетних гаджетів(як підручника,так і Інтернет – джерела для пошукової роботи),використовують матеріали, розміщені на сторінках власних блогів,віртуальні лабораторії,проводять оn-line уроки, оn-line екскурсії. Для наших учнів гаджети – це посібники, якими вони із задоволенням послуговуються під час уроків.

Учителі беруть активну участь у проектах  «Відкритий світ»,  «Учитель – новатор»,  співпрацюють із сайтами Методичний портал, Учительський журнал on-line, on-line  журнал  «Відкритий урок» , виданням «Початкова школа», видавництвом «Шкільний світ»

Педагоги школи Теслюк Н.Ю., Базарницька І.Й., Балій Л.Л., Томчук Н.Б.  є переможцями  та учасниками  Інтернет – конкурсів: «Творчий учитель – обдаровані діти»«Учитель- новатор», “Мультимедійний урок».

Тільки професійний, активний, творчий педагог, діяльність якого визнана на всеукраїнському рівні,може виховати успішних конкурентоспроможних учнів.

З  вересня 2015 року наш навчальний заклад – учасник  експериментальної програми  з впровадження медіа-освіти. Були введеніфакультативи для учнів початкової школи «Сходинки до медіа-грамотності» та для учнів 9-го класу «Основи медіа-грамотності».    На заняттях учні вчились аналізувати інформацію, отриману з різних джерел, розрізняти позитивні і негативні можливості комп’ютерних ігор, знайомились з основними правилами безпечного використання Інтернету,з різновидами медіа, їх історією, навчились аналізувати різні види медіа-інформації та створювати власні медіа-повідомлення. Наприклад, при ознайомленні  з рекламою учні самостійно створювали соціальну, комерційну чи інформаційну рекламу. Вивчаючи створення книги та аналізуючи різноманітні медіа-тексти, виготовляли пізнавальний ігровий журнал .. І як результат проведеної роботи учервні взяли участь у Всеукраїнському конкурсідитячої медіа-творчості «Діти. Медіа. Світ.»Проведені заняття сприяли розвитковінавчальної та інформаційної  компетентностей учнів, а також розвивали вміння   вибирати потрібнуінформацію.Діти  люблять працювати, творити і бачити результати своєї діяльності, вчаться презентувати їх.

Ще один із проектів, що успішно реалізується у нашій школі,  – це україно-естонський  проект «Міксіке в Україні»,цінність якого у тому, що завдання школярі виконували  у зручний для них  час.  Були проведені змагання  серед учнів школи,  а також  між учнями шкіл області .У цьому навчальному році ми маємо хороші результати: 6 місце серед шкіл України, а учень 3-А класу Йосифов Данило – І місце в он-лайн вікторині «Ерудит» .

Участь у проекті дає можливість нашим учням розвивати оперативну пам’ять та логічне мислення , формує прийоми усних обчислень, які активізують розумову діяльність  та уміння оперативно дібрати потрібний максимально ефективний до  конкретної ситуації алгоритм..

З метою розвитку пізнавальної діяльності учнів, міцних взаємин з однолітками, виявлення та розвитку художніх навичок ми взяли участь у Міжнародній навчальній програмі Європейської Комісії  eTwinning.   Учасники проектуспівпрацювали  із школярами з Білорусії, Молдови, Туреччини, Польщі.Учні створили віртуальну стіну,  на якійпредставляли свої світлини та розповіді про улюблені іграшки,  за допомогою програми «Сліп Снек» створили книжку-каталог про  види мистецтва, які є популярними  у школі,  дитячі іграшки, свищики,  ляльки-мотанки. Учні багато нового і цікавого дізнались про звичаї, традиції, ігри своїх ровесників за кордоном, мали можливість спілкуватися з однолітками, вдосконалюючи свої знання англійської мови. Особливе задоволення отримували від відеосюжетів, які надсилали діти інших країн. 

У школі діє музей декоративно – прикладного мистецтва, який є дидактичною базою для уроків образотворчогомистецтва,історії,художньої культури, трудового навчання.

Організовуючи роботу музею,ми ставили завдання залучити дітей до пошукової роботи. Відвідуючи музей, учні усвідомлюють цінність речей, до пошуку яких вони долучались і по особливому розуміють, , як багато може розповісти про історію, світогляд , душу майстрастворений ним предмет.

Сюди приходять діти з дошкільних закладів, з інших шкіл, мешканці та гості міста, для яких екскурсії проводять учасники  студії «Дерево життя».

Формуванню конкурентоздатної особистості сприяє участь дітей у роботієвроклубу «Мрія».Проведено Дні Європи у школі, вікторини «Європа моїми очима», відкриті засідання, присвячені вивченню історії Євросоюзу.

Наш євроклуб – активний учасник  обласних форумів шкільних євро клубів (м. Мостиська, М. Сколе, м. Новий Розділ, м. Кам’янка,а цього річ у місті  Самбір).

Члени євроклубу були учасниками  проекту «Ми разом»,під час якого

співпрацювали з ліцеєм м. Ополє-Любельське (Республіка Польща). Було здійснено 4 обміни учнівсько-учительськими делегаціями з метою вивчення звичаїв і традицій, культурної спадщини. Взяли участь у міжнародному таборі дівчат-лідерів «GLOW» в м. Коломия. Здійснили міжнародні туристичні тури країнами Європи: Чехією, Німеччиною, Польщею, Угорщиною, Австрією, Румунією, Францією, Італією.

 

Протягом кількох років тісно співпрацюємо з Львівським національним університетом  ім. І.Франка, Львівською національною академією мистецтв, Львівським державним інститутом економіки і туризму. У межах співпраці були проведенізустрічі тавебінари для учнів 10-11-хкласів з викладачами різних факультетів Львівського національного університету щодо умов вступу і особливостей навчання, вебінар для учнів 9-х класів «Творчість Т.Шевченка»;проведено лекції для педагогів» Використання інформаційної мережі у світовому просторі», викладачі ун-ту надають зразки  тестових завдань для підготовки учнів до ЗНО, учителі англійської мови були учасниками міжнародного семінару-тренінгу з питань сучасного перекладу творів В. Шекспіра за участю керівника кафедри перекладу професора Роксолани Зорівчак та викладачів з університету м. Оксфорд, організовані екскурсії на біологічний факультетцього ж вишу;для проведенняуроків естетичного циклу нашим учителям були надані дидактичні матеріали викладачами Львівської національної академії мистецтв;

Наші учні – учасники  творчих конкурсів «Золотий мольберт», організаторами якого є Львівська національна академія мистецтв, конкурсів, які проходять на базі ЛНУ. Так, цьогоріч учениці Майко Анастасія та Пожичкевич Катерина посіли 3 місце у конкурсі, присвяченому творчості І. Франка (вчитель Балій Л. Л.)

Така співпраця допомагає учням школи, особливо випускникам, у виборі майбутньої професії, а співпраця знауковцями, обмін досвідом сприяє професійному зростанню наших педагогів .

Важливим у навчальному процесі є також формування в учнів здоров’язберігаючої компетентності, оскільки від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у свої сили… Одним із чинників, які впливають на здоров’я дитини, є правильне харчування. Саме тому з нового навчального року у других класах початкової школи запроваджуємо факультативний курс «Абетка харчування». Наша мета –  поширити знання серед учнів та їх батьків про здорову та корисну їжу,   розвивати культуру правильного харчування та здорового способу життя .

 

Наскільки правильний шлях обрав педагогічний колектив нашої школи свідчать такі результати:

  • підвищився рівень навчальних досягнень учнів (на 12 % збільшилась кількість учнів, що мають високий та достатній рівні) ;
  • збільшилась кількість переможців предметних олімпіад, конкурсів,
  • спостерігається зростання рівня педагогічної майстерності вчителів, їх інформаційної культури .

А головне –  працюємо спільно над формуванням образу принципово нової школи – школи майбутнього,яка б створювала для кожної дитини ресурс її особистісного розвитку.  Яка б підтримала  бажання навчатися, відповідно до індивідуальних можливостей. Яка б оцінювала  досягнення кожного учня, а не помилки.І пам’ятаємо вислів Сенеки про те, що ми навчаємо дітей не для школи, а для життя!

Інноваційна діяльність учителя початкових класів

Безымянныйооо

Державним стандартом початкової загальної освіти передбачено впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів і  формування і розвиток у молодших школярів ключових компетентностей, серед яких можна виділити ІКТ-компетентність, та «уміння вчитися»:  вчити навчатися – виробляти вміння оволодівати та застосовувати найрізноманітнішу інформацію. В останні роки відбувся стрімкий розвиток інформаційно- комунікаційних технологій і розповсюдження їх в усі сфери життєдіяльності людини.

Одним з пріоритетів сучасної освіти є забезпечення комп’ютерної грамотності всіх учасників навчально-виховного процесу в початковій школі.

ІКТ надає нові можливості для розвитку здібностей дитини, активно включає її у навчальний процес, підвищує зацікавленість, сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Найпростішою  й  найпоширенішою  на сьогодні програмою,
яка допомагає  вчителю урізноманітнити  урок, є прикладна програма  Power  Point. Як показує практика, використовувати  комп’ютерні  презентації  можна на уроках будь-якого  типу (урок  вивчення  нового  матеріалу, урок закріплення  знань, умінь, навичок; урок контролю знань,умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований  урок).

Використовуючи на уроках проектор через програму You Tube – перегляд вибраних навчальних фільмів чи наукових передач, презентацій .

Головне, щоб поданий  матеріал  відповідав  принципам  науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає  дидактичній  меті.

Застосування ІКТ у навчанні молодших школярів дає можливість розширити світогляд учнів, сприяє кращому засвоєнню ними навчального матеріалу, підвищенню пізнавальної активності, зростанню інтересу до навчання, формуванню і розвитку творчих здібностей.

Демонстраційний матеріал, досліди, ігрові завдання, тести, поміщені на дисках, допомагають урізноманітнити під час уроків види діяльності дітей, перевірити суму отриманих знань, дає можливість дитині самостійно працювати на комп’ютері.

Грамотне використання будь-яких засобів інформаційних технологій на уроках тягне за собою розвиток особистості дитини: інтелекту, пам’яті, уваги.

Звертаю увагу на те, що учні , і батьки, і вчителі мають можливість  навчатись на спеціально для цього створеному порталі « ОНляндія »

На цьому сайті представлені матеріали для дітей, їхніх батьків
та вчителів: інтерактивні ігрові сценарії, короткі тести, готові плани уроків, завдяки яким діти та дорослі зможуть засвоїти основи безпечної роботи
в Інтернеті.

Також сайт пропонує зрозумілу та перевірену на практиці інформацію про Інтернет-безпеку, після ознайомлення з якою навіть користувачі-початківці зможуть ефективно використовувати ресурси мережі
та захистити себе від небажаного контенту.

Учителі  для свого професійного росту через сучасні Інтернет- сервіси мають можливість користуватися  Всеукраїнськими освітніми порталами:

Освітній портал Львівщини, , «Початкове навчання», «Острів знань» «Методичний портал», Освітній простір « Інфо Світ»»:

На Порталі  «Початкове навчання»,– Освітніми новини, статті, інтерв’ю з фахівцями, конкурси, методичними розробками педагогів – практиків  та електронний Інтернет – педагогічний журнал «НАВЧАЄМО РАЗОМ!»

Майданчик для обміну досвідом, спілкування та комунікації працівників системи освіти.

А також, творчої взаємодії вчителів – ПРОФЕСІОНАЛІВ .

Основна ідея проекту – популяризація і розвиток системного підходу до використання Інтернету в роботі педагогів.

Вчителів нагороджують почесним дипломом за популяризацію власного досвіду.

Використовуючи найсучасніші методи і підходи до проектування ресурсів такого типу, Всеукраїнський освітній портал “Острів знань” має на меті створення потужного соціально-освітнього простору, який об’єднає між собою учнів, педагогів та батьків, і призначатиметься не лише для обміну інформацією, а й для обговорення питань і проблем, що виникають в галузі освіти, реального їх розв’язання наявними засобами й ресурсами.

Сайт працює за підтримки Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України.

Вчителі мають можливість брати активну участь у Всеукраїнському конкурсі «Творчий учитель-обдарований учень»

Основними інструментами даного комплексу є інформаційні, технологічні і комунікаційні можливості Інтернет.

Вже з 2-4 класів учні беруть участь у Всеукраїнському природничому конкурсі «Колосок», і разом з батьками користуються електронним журналами  «Колосок» і  «Колосочок» – дізнаються про нові наукові відкриття та досягнення.

Одержані знання вони використовують на уроках з природознавства і основи здоров’я.

Учні самостійно Проводять пошук  в Інтернеті результатів учасника  конкурсів.

З українського читання учні 3-4класів  – з Інтернету  відомості про письменників. Вірші та оповідання даного автора.

А також математичний конкурс «Кенгуру» – перегляд завдань  і відповідей в демо-версії.

Готуючи дітей до олімпіади – використовувати завдання підвищеної складності

У 3-4 кл. учні брали участь у конкурсі з інформатики «Бобер» – 43 учасники. Перегляд завдань і відповідей в демо-версії. Можна відповідно ще раз перевірити і закріпити свої знання (математика та інформатика)

Завдання логічного напрямку.

Підсумки – золотий сертифікат ;- срібний сертифікат;- учасник.

Учні початкових класів легше і швидше, засвоюють нові технології, люблять комп’ютерні ігри, а відповідно і мотивація до вивчення азів комп’ютера зростає.

Запровадження інформаційних технологій у навчальний процес та об’єднання їх з традиційними методами навчання, вимагає від школярів готовності до нових форм навчання, до самостійного пошуку між предметних зв’язків.

 Одним із головних завдань  початкової школи є застосування ІКТ
у процесі вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми.
У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок користування пристроями введення-виведення, початковими уміннями й навичками управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.

Отже, можна зробити висновок, що освітня інноваційна діяльність в початковій школі закладає основи інноваційної діяльності учнів в майбутньому.  Саме вчитель – новатор формує розвинену особистість, яка  використовує набуті знання і вміє самостійно їх поповнювати , конкурентно спроможну в будь – якій сфері суспільного життя,  відповідальну, здатну в ідеалі досягти найголовнішої мети  життя людини – щастя.

Пропозиції:

  1. Створити Портфоліо для вчителів початкових класів і прозмістити на шкільному сервері:
  • мультимедійні презентації ;відкриті уроки
  • сценарії виховних заходів ; фотоматеріали
  1. Подавати в електронному вигляді головою методоб’єднання звіт підкріплений фотоматеріалами проведених заходів і розмістити на шкільному сервері або Сайті школи.

Підвищує рейтинг школи (перегляд  інформації батьками та учнями  школи, міста)

  1. Розміщувати на освітніх порталах розробки конспектів, сценарії, презентації – обмін досвідом

  Рекомендації для вчителів

  Найкращі інтернет-ресурси для вчителів початкових класів
БАЗА САЙТІВ
http://eduwiki.uran.net.ua/wiki/index

Найкращі сайти з прямими посиланнями на файли для електронних підручників